Budúcnosť študenta andragogiky, bude ho školstvo potrebovať ?

Autor: Ján Šeďo | 25.10.2015 o 18:58 | Karma článku: 3,03 | Prečítané:  219x

Viem si predstaviť zahájenie vyučovacieho dňa hodinou motivačného rozhovoru študentov s profesionálnym andragógom, zameraným na školské vyučovanie, žiakov a študentov. Socializácia, zvládanie emócií, mentálna koncentrácia...

Už 26 rokov rozlišujeme v školách žiakov a študentov aj podľa toho, z akej sociálnej vrstvy pochádzajú. Rôznorodosť sociálneho zázemia, odpozorované maniere finančne zabezpečených rodičov a všetky ostatné výhody a negatíva, ktoré dostatok peňazí spôsobuje, je jedným z dôvodov, prečo sú učitelia ohrozeným druhom a radšej zo školstva odídu, akoby mali trpieť dôsledky demokracie. Byť dobrým učiteľom je poslanie, nie zamestnanie. Moje školské časy sú dávno minulosťou, ale dodnes si pamätám tých telom aj dušou učiteľov. Tí ostatní sa z mysle akosi vytratia. Bolo to iba ich zamestnanie, ktoré síce robili dobre, ale skutočný učiteľ je vždy niečo iné.

Nepochybujem o tom, že na Slovensku máme mnoho učiteľov, ktorí si iné povolanie nevedia predstaviť, pretože svoju profesiu berú ako poslanie a narodili sa pre to. Aj napriek tomu, ako sa štát o nich stará a odmeňuje. Jednoducho, nikdy by nemenili. Rýchly životný štýl a už zmieňované dôsledky demokracie, výrazne zmenili štatút žiaka a študenta. Deti si veľmi rýchlo osvoja predovšetkým práva, ale pri povinnostiach sa veľmi dlho nezdržia. Motivovaní nedostatočnou starostlivosťou a často nezáujmom rodičov, si vytvárajú svoj vlastný svet aj na pôde školy a učiteľ ťahá často za kratší koniec...  V takýchto prípadoch má oproti sebe ani nie tak žiakov, alebo študentov, ako záškodníkov a drzých rušiteľov vyučovacieho procesu, ktorých navyše sebavedomí rodičia podržia. Kto by neurobil pre svoje deti všetko...

Tzv. školský psychológ, andragogik, socializátor, je za morom neoddeliteľnou súčasťou vyučovacieho procesu. Už tým, že nespratný žiak je nútený navštevovať pred vyučovaním motivačné tréningy, môže byť pre neho dostatočným impulzom, aby si svoje postoje prehodnotil. Profesionálny andragóg hromadne urobí prácu, ktorá v opačnom prípade padá na odborného učiteľa a uberá mu čas a koncentráciu na predmet výuky. Andragóg často odhalí, ak je žiak hneď ráno "motivovaný" inak, ako by si to vyučovanie vyžadovalo. Pre mnoho detí, pár správne mierených povzbudivých slov, môže znamenať obrat v myslení. Profesionálnym kantorom, ktorým ja nie som, by sa možno uľavilo a mohli by pracovať s prijateľnejším a pripravenejším "materiálom".

Nechcem týmto povedať, že našim vzorom je v školstve USA, to ani náhodou. Bývalý vzdelávací systém nám závidel kde - kto. Len neviem, či to platí ešte aj dnes. Doba prináša so sebou zmeny, na ktoré je nevyhnutné reagovať a zachovať si dôstojnosť akademickej pôdy od najnižších stupňov až po najvyššie. Chrániť autoritu a dôstojnosť učiteľov, je jedným z prvoradých povinností vedenia rezortu školstva. Preto si myslím, že študijný obor andragogiky by mohol byť v budúcnosti veľmi preferovaný a absolventi s patričným citom pre výkon takéhoto povolania, veľmi žiadaní a užitoční. Má to však háčik. Vzdelávanie musí ostať vzdelávaním so všetkým, čo k tomu patrí. Učiteľ učiteľom, so všetkou úctou, ktorú si pedagóg, telom aj dušou zaslúži, včítane ohodnotenia jeho práce a spolupráce rodičov. Podotýkam, spolupráce, nie nátlaku a dehonestácie. Ja nepoznám a ani som nepoznal dobrého učiteľa, ktorému "padla" v momente, keď sa skončilo vyučovanie. Je to porovnateľné s prácou menežera, ktorý má voľno iba počas spánku, ak sa mu o nej práve nesníva. Školstvo je plné paradoxov. Na jednej strane sú slovenskí študenti úspešní aj na zahraničných súťažiach tvorivosti. Bez kvalitných učiteľov by to asi nešlo. Učitelia občas sami tvoria obsah výuky, lebo nie sú k dispozícii učebnice. Hovorilo sa, že známka 1 je pre tvorcu učebnice, známka 2 pre toho, kto z nej učí a známkou 3 začína skutočné hodnotenie žiaka a študenta. Už je to minulosťou. Vôľa tvoriť a vzdelávať sa, je a vždy bola. Kedysi som sa zúčastnil študentskej vedeckej odbornej činnosti tak, že sme so spolu sediacim kamarátom postavili model aj dnes existujúcej fabriky z vlastnej stavebnice M..kur. Nič iné sme nemali. Dnes mnohí nemajú o nič viac. Na opačnej strane menej chápem to, že v dobe rozdávania peňazí vládou na takmer hocičo, je školstvo zanedbávané, choré viac ako bolo kedykoľvek a zvoní mu umieráčik.

Nemenia sa a neodchádzajú iba učitelia, s poslaním byť učiteľom. Na ich vytrvalosti sa vozia tunelári školských peňazí, nečestní riaditelia, drzí žiaci a ich nedotknuteľní rodičia, zbohatlíci. Oni si už zvykli a z lásky k povolaniu znesú čokoľvek. Ale andragóg, by im napriek všetkému, mohol byť prospešný.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?